irnaab 1162 روز پیش
بازدید 364 1 دیدگاه

با قهوه از مزرعه تا فنجان | قبل از خرید قهوه بهتره تاریخچشو بدونیم

با قهوه از مزرعه تا فنجان! (دانستنی های قبل از خرید قهوه)

*متن زیر خلاصه‌ای از سرنوشت قهوه است که توسط تیم تحقیق و توسعه ایرناب گردآوری شده تا اطلاعات شما را قبل ار خرید قهوه تکمیل کند.*

قهوه، این نوشیدنی جادویی که امروزه به بخش جدا نشدنی از زندگی همه ما تبدیل شده سرنوشتی طولانی را طی می‌کند تا به فنجان ما برسد.

قهوه در آب و هوای گرم، مانند آمریکای لاتین، آفریقای سیاه، ویتنام و اندونزی، تولید می‌شود. قابل درک است که فکر کنید قهوه هم، مانند تنباکو و شکلات از تولیدات قاره آمریکا است. به هر حال هر سه این‌ها تقریبا در یک زمان در اروپا به محبوبیت رسیدند: قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی.

اما داستان چیز دیگری است: در واقع قهوه از کشورهای یمن و اتیوپی (جنوب دریای سرخ) وارد اروپا شد.

افسانه های میگویند که قهوه توسط یک گوسفند در اتیوپی کشف و سپس توسط چوپان آن گوسفند برداشت و استفاده شد. اما در حقیقت قهوه برای اولین بار در یمن کشت شد و که بعد ها اسم Cafe و یا Coffee از ریشه نام عربی آن برداشت شد.

این میوه که در نقاط مختلف از کره زمین و در نزدیکی خط استوا (کمربند قهوه) کشت می‌شود، بر روی درختانی رشد می‌کند که گاه تا ۵ متر ارتفاع دارند.

درخت قهوه دارای گل‌هایی به مانند یاس است که این گل‌ها سپس به میوه ای سبز رنگ (شبیه گوجه سبز) تبدیل می‌شوند. رنگ این میوه به تدریج به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و در نهایت بنفش کبود می‌رسد.

در این زمان میوه قهوه که اصطلاحاً به گیلاس معروف است رسیده و آماده چیده شدن است.

گیلاس‌ها را پس از چیده شدن به دو روش خشک و تَر فرآوری می‌کنند. در این فرآیند گوشته از هسته مرکزی که جنس سخت دارد جدا می‌شود.

سپس هسته که همان دانه سبز قهوه (قهوه سبز) است در گونی های کنفی با اوزان متفاوت (۲۰ کیلوگرم الی ۶۰ کیلوگرم) بسته‌بندی می‌شود و به مکان‌های مختلف جهان صادر می‌گردد.

ادامه سرنوشت قهوه بوسیله ماشین‌های صنعتی بزرگی که به آن رُستر قهوه می‌گویند، رقم می‌خورد.

رُستر یا وسیله برشته کاری

دستگاهی است که به روش‌های مختلف دانه سبز قهوه را در معرض حرارت قرار می‌دهد و این فرآیند باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی زیادی در ساختار قهوه می‌شود. در طی همین فرآیند است که قهوه به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

عموم مصرف کنندگان قهوه مراحل بعدی را خوب می‌دانند اما به اختصار برای شما بازگو می‌کنیم.

قهوه یا در قهوه فروشی و یا کافه مورد علاقه شما آسیاب و به روش‌های مختلف از جمله اسپرسو، ترک، دمی و… راه خود را به فنجان شما باز می‌کند.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. peglab گفت:

    داستان قهوه خیلی جالب و عجیبه ????

0