irnaab 872 روز پیش
بازدید 558 1 دیدگاه

با موکاپات حرفه ای قهوه درست کنید | رازهایی که بعد از خرید قهوه باید بدونید!

بعد از خرید قهوه مناسب برای موکاپات بهتره این نکات را رعایت کنید!

موکاپات یکی از مشهورترین دستگاه های دم آوری قهوه در جهان، و یک سمبل از فرهنگ نوشیدن قهوه در کشور ایتالیا است. استفاده راحت، قیمت مناسب، و در دسترس بودن این دم افزار آن را به یکی از محبوب ترین لوازم های مورد نیاز هر شخص تبدیل کرده است.

با دانستن بهتر این دستگاه و بیشتر آشنا شدن با آن می توانید قهوه ای بسیار مطلوب و خوش طعم، حتی بهتر از قهوه های موجود در کافه ها در خانه درست کنید، پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

ابتدا اجزای موکاپاتتان را از هم جدا کنید!

برای بهتر شناختن هر دستگاهی ابتدا باید اجزای آن را کامل جدا کنید تا بهتر با آن آشنا شوید که شامل موکاپات هم میشه. البته توجه کنید که دستگاه امکان باز شدن داشته باشه. ????????????

بیشتر موکاپات ها از فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم ساخته شده است که شامل سه بخش می باشد:

محفظه پایین برای آب، یک سبد که پودر قهوه در آن ریخته می شود و یک محفظه که قهوه عصاره گیری شده در آن قرار میگیرد.

چگونه قهوه را در موکاپات دم آوری کنیم؟

تهیه قهوه در موکاپات بسیار ساده است: ابتدا محفظه آب را تا زیر سوپاپ کنترل فشار آب می ریزیم. سپس محفظه پودر قهوه و یا سبد قهوه را از پودر قهوه پر می کنیم. توجه داشته باشید قهوه را تمپ نکنی؛ کافیه با پشت قاشق سطح آن را صاف کنید! سپس سبد قهوه را در جای خود قرار دهید به نحوی که کاملا در محفظه قرار بگیرد. بعد از قرار دادن سبد محفظه قهوه اسپرسو را روی آن ببندید تا کاملا محکم شود. و در آخر کافیه موکاپات را در روی شعلع کم قرار دهید تا قهوه شما به آرامی دم بکشد و وارد محفظه نگهداری قهوه شود.

⛔️بهتر است از آب تصفیه شده و دمای معمولی استفاده شود؛ نه زیاد سرد و نه زیاد گرم.⛔️

نحوه دم آمدن قهوه در موکاپات به این صورت هست که هنگامی که آب در محفظه پایینی شروع به جوشیدن می کند، بخار حاصل فشاری بوجود می آورد که باعث می شود آب را از صافی بالا ببرد.

موکاپات در روی کاغذ (منظور در تئوری است) مثل سایر ماشین های اسپرسوساز با فشار برای عصاره گیری استفاده می کنند، اما تفاوت اصلی این است که موکاپات با فشار آب را به سمت بالا هل می دهد. گرچه قهوه دم آوری شده در موکاپات غلظت زیادی ندارد اما یک قهوه سنگین با کافئین بالا به حساب می آید.

با موکاپات چی میشه درست کرد؟

ممکنه این سؤال برای شما پیش بیاد که دیگه چی میشه با موکاپات درست کرد؟! یا مثلاً میشه از قهوه‌های فوری و یا دمنوش‌ها در آن استفاده کرد یا خیر؟

قطعاً جواب سوال شما خیر است! زیرا موکاپات به شکلی طراحی شده که فقط و فقط باید از قهوه‌های آسیاب شده که امکان حل شدن در آب را ندارند استفاده کرد. اگر برای درست کردن قهوه، از قهوه‌های فوری استفاده کنید سوراخ‌های بسکت یا سبد آن میگیرد و برای تعمیر آن مشکلات زیادی خواهید داشت.

حتی اگر از آسیاب خیلی ریز برای درست کردن قهوه در این وسیله استفاده کنید باز هم به مشکل خواهید خورد. چون پودر ریز قهوه به هم میچسبد هم به شما عصاره نمیدهد و یا عصاره خیلی خیلی غلیظ و سوخته به شما میدهد و هم امکان گرفتگی سوراخ‌های سبد قهوه وجود دارد.

پس فراموش نکنید برای استفاده از موکاپات حتماً از دانه‌های قهوه و آسیاب مناسب استفاده کنید!

چند اشتباه رایج در درست کردن قهوه با موکاپات…

  • پر کردن آب بیشتر از حد استاندارد: یعنی آب در محفظه پایینی بالاتر از سوپاپ کنترل فشار بیاید.
  • استفاده از آب سرد:  سعی کنید از آب تازه جوشانده شده و یا آب تصفیه شده با دمای معمولی استفاده کنید تا قهوه خوش طعم تری بدست بیاید.
  • تمپ و یا فشرده کردن قهوه: در موکاپات برعکس دستگاه های اسپرسو ساز نباید قهوه را فشرده کرد و فقط کافیه سطح قهوه را صاف کرد.
  • آسیاب نامناسب: اگر قهوه آسیاب شده ای که برای موکاپات استفاده می شود زیاد ریز باشد عصاره گیری سخت انجام می شود، و نتیجه آن یک قهوه بسیار غلیظ و تلخ هست که اصلا مناسب نوشیدن نیست. و اما اگر آسیاب قهوه درشت باشد عصاره گیری بسیار سریع انجام می شود که در نتیجه یک قهوه آبکی و رقیق و بی مزه دارید.

✅مشاوران مجموعه ایرناب شما را برای داشتن مناسب ترین میزان آسیاب قهوه راهنمایی می کنند.✅

  • استفاده از شعله زیاد: زمانی که موکاپات را روی اجاق گاز می گذارید بهتر است شعله آن متوسط و یا حتی کمی از متوسط کمتر باشد.

در نتیجه اگر دستگاه اسپرسوساز برقی ندارید به راحتی می توانید ار موکاپات برای درست کردن بهترین نوشیدنی های بر پایه قهوه استفاده کنید.

اگر دوست دارید که هنگام عصاره گیری قهوه شما با شیر مخلوط شود می توانید با تهیه موکاکرم پمپی به راحتی این کار را انجام دهید.

موکاپات پمپی - موکاپات - خرید موکاپات پمپی - خرید موکاپات - قهوه ناب - ایرناب - موکا کرم

جالبه بدونید که:

تجربه نشان داده که بهتر است برای دم کردن قهوه برزیل در موکاپات، از آب سرد استفاده شود. و آب داغ برای قهوه های آفریقای شرقی مثل اتیوپی و کنیا مناسبتر می باشد. این کار به برجسته تر کردن طعم اصلی قهوه کمک بسیار زیادی می کند.

چند دستورالعمل طراحی شده جالب توسط لورنزو بافی، قهرمان حرفه ای چلنج موکا!

این دستورالعمل از ۱۱ گرم قهوه در هر ۱۰۰ میلی لیتر آب استفاده می کند که از حد معمول کمی بالاتر است. او قهوه را در دمای متوسط و بصورت نرمال دم می کند. اما وقتی قهوه در محفظه بالا جمع می شود شروع به تکان دادن آن می کند تا مطمئن شود که به خوبی و با طعم متعادل مخلوط شده است.

امروزه بیش از ۱۰ روش برای دم کردن قهوه در دنیا وجود دارد. با وجود گذشت تقریبا ۱۰۰ سال از اختراع موکاپات قیمت مناسب، روش استفاده راحت و طعم مناسب قهوه دم آمری شده در آن، آن را به یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین لوازم دم آوری قهوه در ایران و همچنین در دنیا تبدیل کرده است. که با وجود آمدن دستگاه های جدید و حرفه ای تر همچنان موکاپات ها در دسته محبوب ترین ها قرار دارند.

اگر هنوز از موکاپات برای دم کردن قهوه استفاده نکرده اید بهتر است برای کشف طعم جدید و خاص قهوه همین امروز اقدام کنید.

????تهیه و تنظیم توسط تیم تحقیقاتی مجموعه ایرناب????

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. deebran گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون ????????

0