irnaab 702 روز پیش
بازدید 246 بدون دیدگاه

کشورهای تولیدکننده قهوه در قاره آسیا و استرالیا

در مبحث کشورهای تولیدکننده قهوه به آسیا، قاره‌ی کهن می‌رسیم. برخی از کشورهای این قاره نیز بر روی کمربند قهوه قرار دارند و به دلیل آب و هوای مناسبی که برای کشت قهوه دارند، به کشت قهوه پرداخته‌اند. در ادامه نام کشورهای آسیایی که تولید قهوه آن‌ها به تولید انبوه رسیده است را آورده‌ایم.

استرالیا

استرالیا نیز مانند هاوایی کشوری پیشرفته به شمار می‌رود و تولید قهوه در آن به مراتب پرهزینه‌تر از کشورهای دیگر است. استرالیا مصمم بر تولید انواع مدرن قهوه است و قیمت قهوه آن نیز بالا می‌باشد.

چین

قهوه‌ی چین قسمت بزرگی از تجارت این کشور را دربر نمی‌گیرد اما هرساله روند رو به رشدی را طی می‌کند. در سال ۲۰۱۵ تولید قهوه چین به حدود ۸۲۰۰۰ تن رسید و انتظار می‌رود این مقدار در پنج سال آینده با افزایش ۵۰ درصدی همراه باشد. از انواع گونه‌های تولیدی در چین می‌توان به بوربون، کاتیمور و تیپیکا اشاره کرد.

هند

درباره هند و تولید قهوه در این کشور پیش‌تر نوشته شده است. (اینجا بخوانید!) گونه‌ی قهوه‌ی مرسوم در هند با نام منسون مالابر (Mansoon Malabar) شناخته می‌شود. نام‌گذاری این قهوه به دلیل روش فرآوری تری است که برای آن استفاده می‌کنند. امروزه قهوه عربیکای مرغوبی از هند به سوی بازار روانه می‌شود.

اندونزی

همانطور که قبلا گفته شد، اندونزی یکی از اولین کشورهایی است که به تولید انبوه قهوه دست یافت و بر تولید قهوه اصرار ورزید و طولی نکشید که بیشتر جزایر قابل کشت این کشور مملو از قهوه شد. سه شهر مهم جاوه، سوماترا و سولاوسی حدود ۷ درصد تولیدات قهوه‌ی جهان را پوشش می‌دهند.

نپال

نپال در سال ۲۰۱۳ محصولی بیش از ۵۰۰۰ کیسه نداشت ولی این مقدار دو برابر سال قبل و ده برابر بیست سال قبل این کشور است. پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد تولید قهوه در این کشور ادامه داشته باشد چرا که بیشتر کشاورزان به دلیل دستمزد بالا (حدود ۳ برابر) در این کشور به کاشت قهوه پرداخته‌اند.

پاپوآ گینه‌نو

تولید قهوه گینه‌نو از سال ۱۹۲۰ با کاشتن دانه‌هایی از قهوه‌ بوربون شروع شد. امروزه درآمد ۳۰ درصد مردم گینه‌نو بستگی به قهوه دارد. ۹۹ درصد از تولیدات قهوه‌ی گینه‌نو عربیکا می‌باشد که بیشتر در مناطق مرتفع شرقی این کشور به دست می‌آید.

فیلیپین

در اوایل قرن نوزدهم فیلیپین چهارمین کشور تولیدکننده‌ی قهوه در جهان بود و از آنجایی که هنوز ربوستا ناشناخته بود، بیشتر تولیدات این کشور عربیکا بوده است. اما امروزه شرایط متفاوت است و این کشور بیشتر به تولید ربوستا و لیبریکا می‌پردازد. (در این مقاله می‌توانید بیشتر در مورد لیبریکا بخوانید.)

تایلند

بیشتر تولیدات قهوه‌ی تایلند ربوستا می‌باشد که برای تولید نسکافه یا پودرهای فوری به‌کار می‌رود. اما گونه‌هایی از عربیکا نیز در دو شهر شمالی این کشور کشت می‌شود که به دلیل ارگانیک بودن از خواص ویژه‌ای برخوردارند و متحمل آفات کمی نیز می‌شوند. این قهوه‌ها در درجه دارک رایحه‌هایی میوه‌ای به خود می‌گیرند.

تیمور شرقی

تولید قهوه در این کشور طی دوسال ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است و آینده‌ای نه چندان دور مطمئن در انتظار تولید قهوه‌ی این کشور کوچک است. تیمور شرقی با اندونزی مرزی مشترک دارد و این نواحی مناطق مناسبی برای کشت عربیکاست اما منازعات اقتصادی دلیلی بر رکود صنعت قهوه در این کشور شده است. شرکت استارباکس درصدد خرید قسمتی از قهوه‌ی تیمور شرقی برآمده که می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای صنعت قهوه در این کشور باشد.

ویتنام

در مبحث ده تولیدکننده برتر قهوه در جهان صحبت از ویتنام به عنوان دومین کشور تولیدکننده‌ی قهوه در جهان شد. با این حال تولیدات این کشور حتی به نصف کشور برزیل نمی‌رسد و بیشتر محصولات آن ربوستای کم‌کیفیت است و تنها ۵ درصد از تولیدات این کشور قهوه‌ی عربیکا می‌باشد.

یمن

یمن از دیرباز تاکنون بیش از هر کشور دیگری به تولید انبوه قهوه مشغول بوده است و به طور شگفت‌آوری محصولات قهوه‌ی با کیفیتی توسط فرآوری طبیعی از نواحی ساحلی دریای سرخ به دست می‌آورد. این حجم از تولیدات قهوه‌ی یمن بیشتر به دست مزرعه‌های کوچک تولید می‌شوند و تقریباً تعداد درختان این کشور به بیش از ۵۰۰ عدد نمی‌رسد. ممکن است نام مخا (Mocha) برای شما آشنا باشد. این نامی است که به محض عبور قهوه از بندرهای یمن بر روی آن می‌گذارند.

تهیه و تنظیم: تیم تحقیقاتی ایرناب

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0